game-city.pun.pl

Forum dla pro graczy.

Ogłoszenie

ZAPRASZAM DO REJESTRACJI I POMOCY PRZY FORUM WSZYSCY ZAREJESTROWANI BEDOM ADMINAMI I GLOWNYMI MODERATORAMI

#1 2009-08-26 10:16:43

Administrator

Administrator

Zarejestrowany: 2009-08-25
Posty: 63
Punktów :   

rFactor

Producent: Image Space Incorporat...
Wydawca: Cenega
Dystrybutor: Cenega Poland
Premiera Świat: 31 sierpnia 2005
Premiera Polska: 23 listopada 2007
Strona Domowa: http://www.rfactor.net/
Gatunek: Wyścigi / Symulacja

Plusy    :
+ duży realizm.
+ mnóstwo ciekawych modyfikacji.
+ dopracowany kod sieciowy.
+ niskie wymagania sprzętowe.


Minusy:
- słaba oprawa audio-wizualna.
- kulawa sztuczna inteligencja.
- zamotane menu.
- gra nie dla każdego.


Na początku niniejszej recenzji pragnę zaznaczyć, że osoby ją czytające powinny posiadać w swojej kolekcji dobrej jakości kierownicę, podłączoną do komputera. Pozostali, którzy myślą, że w rFactor pograją przyjemnie na klawiaturze, powinni pomyśleć jeszcze raz! Tytuł ten nie jest przeznaczony dla kontrolerów cyfrowych – jedynym sensownym sposobem czerpania satysfakcji z rozgrywki jest śmiganie z kierownicą w ręku.

rFactor to z pozoru skromna symulacja wyścigowa, w której deweloper nie postawił na rozmach, oszałamiającą oprawę wizualną czy też zabójcze efekty dźwiękowe. W grze liczą się przede wszystkim możliwości modyfikowania praktycznie każdego jej elementu, oraz zaawansowany model prowadzenia maszyn, który bez problemów przebija ogromne światowe hity, do których zalicza się na przykład Forza Motorsport 2 oraz Toca Race Driver. Dzięki tym dwóm czynnikom, rFactor powala konkurencję grywalnością, a trzeba przyznać, że zabawa w grach komputerowych to podstawa!

Po odpaleniu programu naszym oczom ukazuje się raczej kulawo wyglądające menu, pozwalające na ustawienie kilku podstawowych opcji rozgrywki. Po pierwsze decydujemy się na odpowiednie imię – tudzież nazwisko, następnie wybieramy samochód, team oraz narodowość. Po ustaleniu tych jakże fundamentalnych elementów, przechodzimy na kolejny ekran, który pozwala na rozpoczęcie zabawy na dobre. W tym właśnie momencie gra pokazuje swój, początkowo skrywany potencjał.

http://www.miastogier.pl/baza/Encyklopedia/gry/rFactor_PC/Recenzja/th_rec_rfactor_002.jpg

Za dziesiątkami nieco zamotanych ekranów konfiguracyjnych, znajduje się multum opcji pozwalających na ustawienie praktycznie każdego elementu wybranego pojazdu. Początkowa ilość modyfikacji, choć konkretnych rozmiarów, jest niczym jeśli weźmiemy pod uwagę wszelkie dostępne w Internecie mody. Fani rFactor już od około dwóch lat ciężko pracują, tworząc do gry zupełnie świeżą zawartość i mam tutaj na myśli nie tylko nowe spojlery, zderzaki, skórki, maski, czy też lusterka; lecz całe samochody, tory i wiele więcej. Kiedy poszukacie wystarczająco dokładnie, znajdziecie nawet modyfikacje, które całkowicie zmienią charakter rozgrywki. To właśnie opcje uzupełniania i podmieniania zawartości programu czynią z niego tak niezwykły tytuł. One ostatecznie decydują o tym, że grę warto polecić każdemu fanowi prawdziwych symulacji. Niestety nie każdy element programu poprawia autentyzm rozgrywki.

Ogólne wrażenie realizmu psuje bardzo przeciętny model zniszczeń. Trzeba się naprawdę konkretnie postarać, aby spowodować jakąś większą demolkę na powierzchni kierowanej maszyny – nawet czołowe zderzenie dwóch samochodów nie wywołuje zbyt dużego rozpadu. Oczywiście możliwe, że istnieje gdzieś mod wpływający na ten właśnie element rozgrywki, aczkolwiek mnie nie udało się go znaleźć! Na szczęście pozostałe modyfikacje natychmiast poprawiły moje samopoczucie, trafiłem bowiem na kilka szczególnie interesujących, a wśród nich bogatą paczkę aut.

Obiektywna ocena ilości, zachowania oraz prezencji dostępnych w grze samochodów jest bardzo trudna. Prócz oferowanych w pudełku modeli znaleźć można wiele maszyn stworzonych przez fanów. Jeśli miałbym brać pod uwagę tylko i wyłączenie zawartość wydanej przez firmę Cenega Poland paczki, to musiałbym przyznać, że nie ma tego zbyt wiele. Mamy co prawda kilka pojazdów z różnych klas, aczkolwiek nie są one szczególnie dopracowane graficznie i co gorsza nie oparto ich na rzeczywistych odpowiednikach. Największym plusem każdej fury jest bardzo dokładne odwzorowanie jej zachowania na torze. Wybierając przedstawiciela formuły 1 możecie spodziewać się ogromnej przyczepności, zabójczego przyspieszenia oraz wręcz zawrotnej prędkości maksymalnej. Nie musimy się tutaj oczywiście przejmować środkiem ciężkości, jest on bowiem bardzo nisko i trudno doprowadzić do dachowania. Czynnik ten trzeba natomiast brać pod uwagę prowadząc jeden z samochodów ciężarowych oraz inne nieco konkretniejszych rozmiarów fury. W zakręty należy wówczas wchodzić bardzo ostrożnie, starać się je maksymalnie ścinać i co najważniejsze nie doprowadzać do zbytnich przechyłów – może się to skończyć tragicznie. Każda dostępna w grze bryczka opisana została całym batalionem współczynników, dzięki którym auta prowadzi się bardzo odmiennie!

Dużym plusem rFactor jest również możliwość rozgrywki wieloosobowej. Gra oferuje co prawda zabawę dla pojedynczego gracza, algorytmy sztucznej inteligencji są jednak, delikatnie mówiąc kulawe i lepiej skupić się na śmiganiu w towarzystwie innych ludzi – wówczas zabawa jest po prostu nieziemska. Wpadamy na jeden z dostępnych serwerów, wybieramy interesujący nas pojazd i zaczyna się prawdziwa uczta dla wszystkich wirtualnych kierowców. Za wygrane wyścigi otrzymujemy pieniądze, przeznaczamy je na modyfikacje do posiadanej maszyny i następnie chwalimy się osiągnięciami. Cały system został rozwiązany bardzo dobrze, nie ma żadnych lagów ani spowolnień, za co należy się deweloperom pochwała. Niestety zostało to okupione dosyć przeciętną oprawą audio-wizualną, która nawet po dodaniu serii modyfikacji nie zmienia się na tyle bardzo, by była w stanie kogokolwiek oczarować.

Silnik graficzny, na którym śmiga rFactor jest na dzisiejsze czasy przestarzały. Modele samochodów wyglądają nawet całkiem nieźle, natomiast projekty torów, otoczenie oraz znajdujące się na nich obiekty prezentują się po prostu wstrętnie. Widząc tą grę około 3-4 lat temu powiedziałbym, że jest w porządku, niestety w erze grafiki HD i tytułów pokroju Project Gotham Racing 4 taka oprawa wizualna po prostu nie przejdzie. I nikt nie będzie w stanie wmówić mi, że liczy się przede wszystkim grywalność oraz opcje symulacyjne. Wszystkie elementy gier powinny ze sobą współgrać, tylko w ten sposób otrzymujemy bowiem odpowiednio dobrą sumę części składowych!

http://www.miastogier.pl/baza/Encyklopedia/gry/rFactor_PC/Recenzja/th_rec_rfactor_005.jpg

Powyższy akapit, po drobnych modyfikacjach idealnie pasuje do opisania oprawy dźwiękowej. W trakcie wyścigów nie ma opcji włączenia muzyki, dźwięki silnika są kulawe, a wszelkie efekty specjalne brzmią jak wyciągnięte z ery komputerów ATARI. Nawet instalacja modów tutaj nie pomaga, ponieważ żaden fan nie dysponuje prawdziwie profesjonalnymi samplami dźwiękowymi.

Podsumowując, rFactor to gra nie dla wszystkich. Opcje symulacyjne oraz multum statystyk i modyfikacji, sprawiają że tylko prawdziwie hardkorowi kierowcy będą mogli wciągnąć się w oferowaną przez nią rozgrywkę. Poszukiwacze nieskrępowanej skomplikowaniem zabawy powinni skierować swoje pieniądze w stronę łatwiejszych ścigałek, wśród których znaleźć można serię Need For Speed lub choćby Toca Race Driver. rFactor to tytuł przeznaczony dla prawdziwych koneserów gier wyścigowych!

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.ladygaga.pun.pl www.autocentrum.pun.pl www.lightteam.pun.pl www.greenstreetelite.pun.pl www.dws.pun.pl